reklama
reklama

Wójt Gminy Ulan-Majorat komentuje temat pikiety mieszkańców z Zakrzewa przeciwko zamknięciu szkoły w ich wsi. Tłumaczy także przyczyny reorganizacji szkół

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Wójt Gminy Ulan-Majorat komentuje temat pikiety mieszkańców z Zakrzewa  przeciwko zamknięciu szkoły w ich wsi. Tłumaczy także przyczyny  reorganizacji szkół - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje radzyńskieGMINA ULAN MAJORAT Jarosław Koczkodaj Wójt Gminy Ulan-Majorat odniósł się do protestów związanych z planowaną reorganizacją sieci szkół. Podkreślił, że gmina od lat inwestuje w edukację, jednak niekorzystne trendy demograficzne wymuszają podjęcie trudnych decyzji.
reklama

Likwidacja trzech szkół oraz zmiany organizacyjne w kolejnych placówkach mają na celu poprawę jakości kształcenia i lepsze wykorzystanie środków. Mimo protestów części mieszkańców władze zapewniają, że priorytetem pozostaje dobro uczniów oraz rozwój edukacji w gminie.
Oto cała wypowiedź wójta Jarosława Koczkodaja, jaka nadesłal do naszej redakcji, a która nie zmieściła sie w papierowym wydaniu Wspólnoty:
„ W Gminie Ulan-Majorat od ponad 10 lat oświata jest priorytetem. Działania potwierdzające troskę władz gminy o wysoką jakość edukacji, w tym edukacji włączającej:
-w 2017 r. podjęto decyzję o budowie pierwszego w powiecie samorządowego żłobka;
-w 2025r. do nowego, nowoczesnego przedszkola przyjęto prawie 100 dzieci;
-coroczne kolonie dla niepełnosprawnych dzieci i ich rówieśników z ulańskich szkół finansowane z budżetu gminy – jest to także inwestycja w młodzież – rozwijamy wolontariat;
-zatrudnienie we wszystkich szkołach psychologa po okresie lockdown-u (nie było wówczas takiego ustawowego obowiązku);
-kształtowanie wynagrodzeń nauczycieli na takim poziomie, że gmina nie wypłaca jednorazowego dodatku uzupełniającego (wypłacany jest, gdy płace nauczycieli nie osiągają określonego minimum, bardzo wiele gmin wypłaca JDU);
-dofinansowywanie stowarzyszeń i klubów sportowych dla dzieci i młodzieży;
-ustanowienie stypendium motywacyjnego dla uzdolnionych uczniów;
-wykorzystanie wszystkich dostępnych programów rządowych mimo konieczności wnoszenia wkładu własnego w wysokości 20% wartości projektu;
- wspieranie warsztatów dla młodych dorosłych osób niepełnosprawnych, które wychodzą z systemu szkolnego;
-dofinansowywanie dowożenia nie tylko w sytuacji, kiedy gmina ma taki obowiązek – często działamy na mocy przepisu „organ prowadzący może”;
-realizacja wielu programów rozwojowych szkół finansowanych ze środków unii europejskiej – w ostatnim roku projekt o wartości ok. 2 mln zł.

reklama

Dzisiaj musimy zmierzyć się z wyzwaniem, które determinuje sens istnienia szkół –niekorzystne trendy demograficzne. Ani liczba urodzeń w gminie, ani migracje ludności nie dają nadziei na wzrost liczby uczniów w naszych szkołach. Gmina w poczuciu odpowiedzialności za system oświaty i dobro najmłodszych mieszkańców musi być przygotowana na różne rozwiązania. Decyzje dotyczące kształtowania sieci szkolnej muszą uwzględniać podstawową zasadę, że to mieszkańcy gminy – wszyscy mieszkańcy gminy – tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową. Interesy grupy mieszkańców, jakkolwiek uzasadnione i zrozumiałe, nie mogą przeważać nad interesem gminy jako całości. Odpowiedzialność za losy wspólnoty wiąże się także z planowaniem strategicznym i podejmowaniem działań koniecznych dla zachowania dobrostanu mieszkańców. I właśnie takie trudne decyzje są w naszej gminie podejmowane. 
Nie likwidujemy szkół z powodów finansowych – prowadzimy głęboką przebudowę gminnego systemu oświaty. Likwidacja trzech szkół podstawowych jest częścią działań, zmierzających do  uprządkowania sieci szkolnej i koncentracji nakładów finansowych tak, by uzyskać możliwie wysoką jakość edukacji. W kolejnych dwóch szkołach planowane są zmiany organizacyjne. W ten sam nurt działań wpisuje się oddanie do użytku nowego przedszkola gminnego dla 150 dzieci. 

reklama

W ramach reorganizacji sieci szkolnej planowane są następujące działania:
-Rezygnacja z prowadzenia 4 punktów przedszkolnych (w 3 punktach od 2021 r. nie ma dzieci) z jednoczesnym poszerzeniem oferty wychowania przedszkolnego (wydłużenie czasu opieki, nowoczesny budynek nowego przedszkola, wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, oferta dla dzieci z trudnościami rozwojowymi – edukacja włączająca).
-Przekształcenie Szkoły Podstawowej wchodzącej w skład Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Ulanie-Majoracie poprzez likwidację dwóch filii, w których w wyniku indywidualnych decyzji rodziców od 4 lat nie ma uczniów. 
-Likwidacja Szkoły Podstawowej im. Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki w Kępkach, Szkoły Podstawowej w Sobolach i Szkoły Podstawowej w Zakrzewie. Liczba uczniów w klasach I – VIII: w Zakrzewie – 42 uczniów; w Sobolach – 37 uczniów; w Kępkach – 24 uczniów.

reklama

Likwidacja i przekształcenie szkół wymuszą nowe rozwiązania organizacyjne w sferze oświaty, jednak wpłyną na zracjonalizowanie sieci szkolnej, wyrównają szanse edukacyjne najmłodszych mieszkańców gminy i pozytywnie wpłyną na osobisty rozwój dzieci i uczniów oraz rozwój instytucjonalny szkół i przedszkola. Oferta dotycząca kontynuacji nauki i wychowania przedszkolnego gwarantuje bardzo dobre warunki, a organizacja dowozu w znacznym stopniu ograniczy niedogodności. Gmina Ulan-Majorat ma na względzie tworzenie wysokiej jakości edukacji przy uwzględnieniu priorytetu, jakim jest zrównoważony rozwój społeczny gminy.

Rodzice trzech szkół protestują przeciwko likwidacji, ale skala protestów jest różna – od złożenia petycji po organizację pikiety. Decyzje dotyczące systemu gminnej edukacji wywołują zrozumiały opór przed nieznanym, dlatego władze gminy zdecydowały się na jednorazową, głęboką przebudowę sieci, aby ograniczyć w czasie niepokój społeczny, aby ograniczyć wpływ negatywnych emocji na dzieci i uczniów.  Nie chcemy przeciągać w czasie zmian ważnych dla społeczności, bo nie chcemy, aby nasze szkoły funkcjonowały w warunkach niepewności o swój los. Dzisiaj wszyscy pytają o szkołę w Zakrzewie, ale dla nas każde dziecko w gminie jest ważne, każdemu dziecku chcemy zapewnić dobry start w dorosłość. Jeszcze raz podkreślam – podejmujemy niepopularne decyzje w poczuciu odpowiedzialności za dzieci i ich przyszłość.

reklama

Prowadzimy konsultacje z rodzicami uczniów i mieszkańcami wsi tworzących obwody szkolne, z nauczycielami i niepedagogicznymi pracownikami szkół, z przedstawicielami rodziców. Nie wszystkie spotkania z rodzicami i mieszkańcami cieszyły się zainteresowaniem – niska frekwencja na jednym ze spotkań (niecałe 13 % spośród zaproszonych) wskazuje na ograniczone społeczne zainteresowanie istnieniem szkoły. Listy poparcia w celu obrony szkoły wydają się być wynikiem presji kilkunastoosobowych grup. Jestem gotowy do rozmów o konkretnych rozwiązaniach dotyczących spraw, które najbardziej niepokoją rodziców: dowożenie, integracja dzieci w nowej szkole, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego. Zostały przygotowane propozycje, które mogą być nie tylko tematem dyskusji, ale w których rodzice mogą mieć głos decydujący.” 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo