Wczoraj przed południem 82-letnia mieszkanka Radzynia Podlaskiego odebrała telefon stacjonarny od mężczyzny. Rozmówca przedstawił się za wnuka, mówił, że ma chore gardło i ochrypniętym głosem twierdził, że spowodował wypadek drogowy, w którym najechał na trzy osoby. Następnie z powodu, że nie mógł dłużej rozmawiać w słuchawce odezwał się głos osoby podającej się za policjanta. Fałszywy funkcjonariusz twierdził, że w ramach polubownego załatwienia sprawy wypadku jej wnuka, należy zapłacić pieniądze dla sądu w kwocie 32 tys. zł., po które zgłosi się przedstawiciel sądu. Po zakończonej rozmowie zadzwonił domofon w mieszkaniu starszej Pani. Kobieta myśląc, że pomaga wnukowi wpuściła do mieszkania nieznajomego mężczyznę i przekazała mu 32 tys. zł. Była przekonana, że gotówkę przekazuje prawdziwemu urzędnikowi, by „ratować” wnuka. Teraz oszusta szukają policjanci.
PAMIĘTAJMY!!!
Sposób postępowania oszustów jest bardzo charakterystyczny i w każdym przypadku podobny. Sprawcy nawiązują telefonicznie kontakt z wytypowanymi osobami. Zwracają się z pilną prośbą o przekazanie pieniędzy. Powody wymagające nagłej „pomocy” finansowej są przeróżne. Najczęściej dotyczą wypadku drogowego lub innej nagłej sytuacji, gdzie pieniądze mają pomóc w uniknięciu konsekwencji. Zazwyczaj, po chwili dzwoni kolejny przestępca podający się za „policjanta” w celu potwierdzenia poprzedniego telefonu. Niestety po przekazaniu umówionej kwoty, wszelki kontakt z przestępcami urywa się. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.
W dalszym ciągu apelujemy!!!
Aby nie stać się ofiarą oszustwa, należy przestrzegać następujących zasad:
- zachowaj szczególną ostrożność w kontaktach z obcymi;
- nie podejmuj pochopnych działań, daj sobie czas do namysłu;
- skontaktuj się z rodziną i zweryfikuj informacje;
- nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom nieznajomym;
- nie wierz w żadne fantastyczne okazje! nie ma takich!
- nie udzielaj przez telefon żadnych informacji dotyczących danych osobowych, numerów kont bankowych, haseł do nich oraz stanu majątkowego;
- nie ufaj osobom, które przez telefon podają się za Twoich krewnych;
- nie wpuszczaj do domu osób nieznajomych;
- w przypadku osób podających się za przedstawicieli instytucji zawsze żądaj legitymacji lub identyfikatora;
- nie informuj nikogo kiedy odbierasz emeryturę lub rentę;
- zapamiętaj jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza Twój niepokój;
- w razie podejrzeń o złe zamiary takich osób, niezwłocznie powiadom P O L I C J Ę pod numerem 112, a my sprawdzimy każdy taki sygnał.