reklama

Gwarancja a rękojmia za wady rzeczy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Gwarancja a rękojmia za wady rzeczy - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

PROMOWANE Wadliwość rzeczy sprzedanej powoduje aktualizację roszczeń kupującego z tytułu rękojmi za wady rzeczy, oraz z tytułu gwarancji, jeżeli została ona udzielona. Oznacza to, że w przypadku wadliwości rzeczy sprzedanej - kupujący zawsze ma prawo poszukiwać ochrony w przepisach cywilnych o rękojmi, natomiast gwarancja chroni go tylko wówczas gdy została mu udzielona. Oba uprawnienia są od siebie niezależne, co oznacza prawo do skorzystania z każdego z nich, ale nie równocześnie.
reklama

 Jeżeli konsument wybiera roszczenie z tytułu rękojmi to ma prawo odstąpić od umowy, albo żądać obniżenia ceny. Inne uprawnienia to żądanie usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad. Jeżeli kupujący składa reklamację na podstawie rękojmi, pismo reklamacyjne należy skierować do sprzedawcy, ponieważ to on jest podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady. Należy pamiętać, że sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się co do stanowiska konsumenta w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie zrobi to uważa się, że zgłoszone przez niego roszczenie uznał za uzasadnione. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. W przypadku rzeczy używanej termin ten nie może być krótszy niż jeden rok. Powyższe terminy nie wiążą kupującego, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił. Jeżeli wada rzeczy została stwierdzona przez konsumenta przed upływem roku od dnia wydania rzeczy, domniemywa się, że wada ta lub jej przyczyna istniała w chwili wydania rzeczy kupującemu.
 Gwarancja z kolei jest nieobowiązkowym zobowiązaniem się gwaranta do spełnienia na rzecz kupującego określonych roszczeń w sytuacji, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości przyrzeczonych w dokumencie gwarancyjnym. W tym właśnie dokumencie gwarant, którym może być sprzedawca, producent, importer, czy dystrybutor, określa według własnego uznania zakres swojej odpowiedzialności względem kupującego oraz czas trwania gwarancji. Należy pamiętać, że gwarancja nie musi być koniecznie udzielona na piśmie, obecnie wystarczy, aby do swojej skuteczności została podana do wiadomości publicznej np. na stronie internetowej gwaranta.
Co do zasady, dla konsumenta korzystniejsza jest rękojmia, gdyż jej zasady uwarunkowane są przepisami prawa, a przedsiębiorca nie może ich zmieniać na niekorzyść kupującego. Z kolei z gwarancji warto skorzystać, jeśli termin wynikający z tytułu rękojmi upłynął, nie mniej dotyczy to jedynie gwarancji udzielonych na okres dłuższy niż 2 lata od dnia wydania towaru. Przeważnie jednak udzielenie gwarancji na dłuższy czas wiąże się z uiszczeniem przez kupującego dodatkowej opłaty.
Należy pamiętać w związku z powyższym, że kupującemu przysługują dwa niezależne reżimy ochronne w procesie reklamacyjnym: rękojmia i gwarancja, a umiejętne ich zastosowanie może przynieść spore korzyści dla domowego budżetu.

Lokalizacja Punktu Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego w Powiecie Radzyńskim

Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim, Pl. I. Potockiego 1, lokal 2A (parter)
poniedziałek – piątek: 7:30 – 15:30;
Zapisy: tel. 83 352 77 84; e-mail: pomocprawna@pra.pl

„Projekt finansowany z budżetu Państwa, realizowany przez Powiat Radzyński”

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama